Rövid idézet egy inzulinrezisztenciával (IR) kapcsolatos anyagunkból

Rövid idézet egy inzulinrezisztenciával (IR) kapcsolatos anyagunkból
2020.01.02.

Egy élethosszig tartó, megfelelő (azaz biológiai alapú és egyénre is szabott) táplálkozás a legjobb IR „diéta”. Felejtsük el tehát, hogy az IR kezeléséhez és az eredmények megtartásához két különböző diétát kell időről időre követnünk.

Általában az sem járható út mindenkinek, ha egyetlen mintaétrendi módszert tekintünk üdvösnek (pl. low carb rendszerek). Ez a gondolkodásmód egyénileg sokszor igen kockázatos is lehet (pl. feleslegesen extrémen alacsony szénhidrát- vagy extrémen magas és egyoldalú fehérjebevitel). Mindenképpen előnyösebb, ha már a kezdetek kezdetén megértjük és elsajátítjuk az egészséges étrend ökölszabályait, amikor még a motiváció is nagyon erős:


• A tápanyagéhség megszüntetésének és az étvágy csökkentésének kulcsa egy tápláló, azaz magas tápanyag-sűrűségű, kellően kiegyensúlyozott étrend, amely minden makro- és mikrotápanyagot a megfelelő mennyiségben és arányban tartalmaz. Nos, az üdítők és a legtöbb gluténmentes, modern “csodapékáruk” azonnal ki is estek.
• Az IR megszüntetése tehát megfelelő tápanyag/ kalóriaarány / inzulinigény figyelembevétele mellett a lehető legalacsonyabb vércukor- és inzulinszint-ingadozáson alapul. Azaz egy adott mennyiségű kalória minél több vitamint, ásványi anyagot és nyomelemet biztosítson úgy, hogy minimálisan hat az inzulinszintünkre, hagymás resztelt máj vagy sushi előnyben..
• Más instant diéták (pl. kész fehérjeporokkal) vagy a gyógyszeres kezelés (metformin) eleinte talán gyorsabb és könnyebb megoldást ígérnek, de idővel bizonyítottan makro- és mikrotápanyag-hiányt okozhatnak, ami újra hízáshoz vagy más hormonális zavarokhoz vezethet, pl. jojó-effektus és társai.

További konkrét tipp:

Együnk teljes kiőrlésű pizzaszelet, zabkeksz-nassok és steviás jeges tea helyett, például halat ecetes burgonyasalátával (előnye: rezisztens keményítők, stb), élénk színű zöldségekkel és bogyós gyümölcsökkel (előnye: magas polifenol tartalom, stb) .

Források:

  • Hall H, Perelman D, Breschi A, Limcaoco P, Kellogg R, McLaughlin T, Snyder M. Glucotypes reveal new patterns of glucose dysregulation. PLoS Biol. 2018 Jul 24;16(7)
  • Gross: Am J Clin Nutr. 2004 May; 79(5):774–9.
  • Figueiredo: J Biol Chem. 2015 May 22;290(21):13427-39.
  • Dehghan: Lancet. 2017 Nov 4;390(10107):2050-2062.

Ha időben szeretnél értesülni aktuális eseményeinkről, aktiváld havi rendezvényértesítőnket!