Eddz rendszeresen és változatosan az IR ellen!

Eddz rendszeresen és változatosan az IR ellen!
Rebeka
2020.10.07.

A rendszeres edzés egyike a legjobb módszereknek, hogy növeld az inzulinérzékenységedet: segít bejuttatni a glükózt az anyagcsere-folyamatokba, az izom glikogénraktárakba és növeli a szervezet inzulinérzékenységet; 2-48 órára, az edzéstől függően (1).

Például egy tanulmány arra az eredményre jutott, hogy 60 perc kerékpár-ergométer használata mérsékelt intenzitással 48 órára növelte az inzulinérzékenységet egészséges önkéntesek között (2).

Az ellenállással végzett edzés szintén jelentős mértékben növeli az inzulinérzékenységet. Számos tanulmány jutott erre az eredményre férfiak és nők között, cukorbetegség mellett is, vagy anélkül (3, 4, 5, 6, 7, 8, 9).

Egy további tanulmány (a teljesség igénye nélkül), amely cukorbeteg és egészséges férfiakat vizsgált, azt találta, hogy a három hónapig ellenállásos edzést végző résztvevők inzulinérzékenysége az egyéb paraméterektől függetlenül nőtt, mint például a súlyvesztés (6). Miközben a cardio és az ellenállással végzett edzés is növeli az inzulinérzékenységet, a két mozgásforma kombinációja mutatkozik a leghatékonyabbnak a gyakorlatban (10, 11, 12).

Összefoglalva: a cardio és az ellenállással végzett edzés segít az inzulinérzékenység növelésében, de az tűnik a leghatékonyabbnak, ha megfelelően, egyéni szempontok szerint kombinálod őket a rendszeresen végzett edzésedben.

Szabó Dániel Kollégánk

https://taplalkozasbeallitas.hu/…/inzulinrezisztencia…/

Források:

  1. Int J Sports Med. 2000 Jan;21(1):1-12. doi: 10.1055/s-2000-8847.Exercise and insulin sensitivity: a reviewL B Borghouts 1, H A KeizerClin Sci (Lond). 2008 Jan;114(1):59-64. doi: 10.1042/CS20070134.
  2. Improved insulin sensitivity after a single bout of exercise is curvilinearly related to exercise energy expenditureFaidon Magkos 1, Yannis Tsekouras, Stavros A Kavouras, Bettina Mittendorfer, Labros S SidossisDiabetes Metab J. 2016 Aug; 40(4): 253–271.
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4995180/
  4. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9702447/
  5. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12905089/
  6. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15628572/
  7. Effects of resistance training on insulin sensitivity in overweight Latino adolescent malesGabriel Q Shaibi 1, Martha L Cruz, Geoff D C Ball, Marc J Weigensberg, George J Salem, Noe C Crespo, Michael I GoranJ Appl Physiol (1985). 2016 Mar 15;120(6):633-9. doi: 10.1152/japplphysiol.00950.2015. Epub 2016 Jan 7.
  8. https://journals.physiology.org/doi/full/10.1152/japplphysiol.00950.2015
  9. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26486356/
  10. Epub 2014 Apr 14.Aerobic plus resistance training was more effective in improving the visceral adiposity, metabolic profile and inflammatory markers than aerobic training in obese adolescentsAna Raimunda Dâmaso 1, Raquel Munhoz da Silveira Campos, Danielle Arisa Caranti, Aline de Piano, Mauro Fisberg, Denis Foschini, Priscila de Lima Sanches, Lian Tock, Henrique Manoel Lederman, Sergio Tufik, Marco Túlio de MelloDiabetes Metab J. 2011 Aug; 35(4): 418–426.
  11. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21977463/
  12. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25882384/

Ha időben szeretnél értesülni aktuális eseményeinkről, aktiváld havi rendezvényértesítőnket!