Egy újabb hihetetlenül érdekfeszítő tanulmány

Egy újabb hihetetlenül érdekfeszítő tanulmány
Palágyi Adrienn
2019.03.17.
Egy újabb hihetetlenül érdekfeszítő tanulmány, mely hasonló kérdésekre keresett választ, mint a Táplálkozás-Beállítás™ alkalmazott táplálkozástudománnyal foglalkozó Csapata hosszú évek óta.

Pár héttel ezelőtt is megosztottunk egy független tanulmányt, mely alátámasztotta a Táplálkozás-Beállítás™ által évek óta használt megközelítések hatékonyságát speciálisan összetett női hormonális esetekben is (pl. Irritábilis Bél Szindróma-IBS és endometriózis), érdemes tehát elolvasni ezt a cikkünket is:
https://taplalkozasbeallitas.hu/elelmiszerbiologiai-megkoz…/

Indokolt esetben (endometriózissal összefüggésben) mi továbbra is az “Élelmiszerbiológiai megközelítéssel™” együtt javasoljuk az alacsony FODMAP-étrend összeállítását, amennyiben tehát emésztési panaszokat okoznak bizonyos ételek vagy diagnosztizált funkcionális emésztőrendszeri diszfunkció áll fent (FGID).

Íme pedig az általunk most szemlézett 2018. áprilisi tanulmány:
Zöldségek, gyümölcsök fogyasztása és endometriózis kockázat 

Absztrakt + Kutatási kérdés: Van-e összefüggés a zöldségek, gyümölcsök fogyasztása és a laparoszkóposan diagnosztizált (!) endometriózisos esetek között?

Válasz: Bizonyos gyümölcsök, különösen a citrusfélék nagyobb arányú fogyasztása kisebb endometriózis kockázattal jár. Táplálkozás-Beállítás™ megjegyzés: mindez valószínűleg ugyanígy igaz a magas színanyag-tartalmú (polifenolok) bogyós gyümölcsökre is.

Ezidáig két case – control kutatás vizsgálta az összefüggést a gyümölcs- és zöldségbevitel, valamint az endometriózis kockázata között, ellentétes eredményekkel. Táplálkozás-Beállítás™ megjegyzés: hamarosan láthatjuk, hogy a három tanulmány fényében ennek mi a magyarázata.
A gyümölcsökben és zöldségekben gazdag étrendek nagyobb mennyiségben tartalmazzák az A-vitamin növényi előanyagait (alfa-karotin, béta-karotin, béta-kriptoxanthin) és az endometriózissal diagnosztizált nőknek bizonyítottan kevesebb az A-vitamin bevitelük, mint azoknak, akiket nem érint a betegség. Táplálkozás-Beállítás™ megjegyzés: érdemes lenne más növényi színanyagok és egyéb tápanyagok (pl. jód és omega_3) preventív hatását is megvizsgálni.
Ez a prospektív kohorsz vizsgálat a ”The Nurses’ Health Study II. cohort” kutatás részeként, 1991 és 2013 között, 70835 premenopauzában levő nő adatait gyűjtötte össze (!).
Az étrendjüket 4 évente elemezték és értékelték ki, validált FFQ (Food Frequency Questionnaire) kérdőív segítségével. Jelen esettanulmányt csak laparoszkóposan igazolt endometriózisra korlátozták.

Főbb eredmények: A 840.012 Hölgy személyből az évek során 2609 laparoszkóposan igazolt endometriózis előfordulása történt. Nem lineáris fordított összefüggést figyeltek meg a magasabb gyümölcsfogyasztás és a laparoszkóposan megerősített endometriózis kockázata között (a görbe szignifikancia-szintje = 0,005). Ez a fordított összefüggés különösen nyilvánvaló volt a citrusfélék esetében (valószínűleg szín- és rostanyagaik miatt). A naponta több, mint 1 adag citrusféléket fogyasztó nőknél 22% -kal alacsonyabb volt az endometriózis kockázata (95% CI = 0,69-0,89; Ptrend = 0,004), mint a heti 1 adagnál kevesebbet fogyasztóknál. Ebben a tanulmányban nem találtak összefüggést az össz zöldségbevitel és az endometriózis kockázata között. A vizsgált tápanyagok közül legjobban a béta-kriptoxantin bevitel függ össze szignifikánsan az alacsonyabb endometriózis kockázattal (RR ötödik kvintil = 0,88; 95% CI = 0,78-1,00; Ptrend = 0,02).

Az eredmények arra utalnak, hogy bizonyos gyümölcsök, különösen a citrusfélék nagyobb arányú fogyasztása az endometriózis alacsonyabb kockázatával jár, és ezt az összefüggést részben ezekben az élelmiszerekben lévő béta-kriptoxantin (színanyag, azaz egy a polifenolok közül) tápanyag magyarázhatja.

Ellentétben azzal, amit a kutatók előzetesen feltételeztek (a másik tanulmány eredményei alapján), azon zöldségek fogyasztása, amik gyomor-bélrendszeri tüneteket válthat ki mind az endometriózishoz kapcsolódó fájdalom megjelenésében, mind súlyosbodásában, egyes esetekben növelhetik is az endometriózis kockázatát. A kutatást végzők szerint nem világos azonban, hogy ezeknek az élelmiszereknek mely komponensei jelenthetik a megfigyelt összefüggések alapját (és miért nem mutatható ki minden esetben ez az összefüggés).
Táplálkozás-Beállítás™ megjegyzés (!): a másik, általunk pár héttel ezelőtt fordított és megosztott tanulmány szerint ezek a növényi komponensek egyéni esetekben a FODMAP-ok (azaz az erre érzékenyek vékonybelében fermentálódó – így emiatt emésztőrendszeri panaszokat okozó – szénhidrátok: csicsókában, nyers káposztában, stb.).

„A táplálékbevitel különböző kombinációit figyelembe vevő étrendi mintákat tovább vizsgáló tanulmányok segíthetnek tisztázni ezeket az összefüggéseket.” – vélekedtek a kutatók.

Forrás: Hum Reprod. 2018 Apr 1;33(4):715-727. Fruit and vegetable consumption and risk of endometriosis. Harris HR, Eke AC, Chavarro JE, Missmer SA

A Táplálkozás-Beállításnál már évek óta felismertük, hogy mi a megfelelően hatékony és kellően átfogó kombináció: “Élelmiszerbiológiai megközelítés™ adott esetben személyre szabott, alacsony FODMAP-étrendi kiegészítéssel. További fontos adalék, hogy a női hormonális egyensúlyok érdekében az alacsony FODMAP-étrendet idehaza már speciális prebiotikus rostokkal is kiegészíthetjük:
https://www.paleocentrum.hu/…/Bio-immunrost-komplex-400g-Fr…
Kedvezményes kód: TB2015

Táplálkozás-Beállítás™ összefoglalás: a szín- és nutriterápiás hatóanyagokban gazdag zöldségek és gyümölcsök fogyasztása továbbra is fontosak a hormonális egyensúlyok tekintetében, endometriózis esetén is, ezen belül különös tekintettel a citrusfélékre és a növényi A-vitamin forrásokra (pl. sütőtök, édesburgonya, sárgarépa, zöld leveles zöldségek, zöldfűszerek, zöld algák, stb.). Diagnosztizált bélrendszeri panaszok mellett viszont külön, személyre szabott útmutatás szükséges a magas FODMAP-tartalmú élelmiszerek csökkentésére (pl. magas gyümölcscukor-tartalmú gyümölcsök, gluténtartalmú gabonák és egyéb, ebbe a kategóriába tartozó zöldségfélék is). A citrusfélék alacsony FODMAP gyümölcsök, ráadásul a fenti rostkomplexhez hasonló prebiotikus rostokat is tartalmaznak (konkrétan citruspektin). Csodálatos összefüggés, nemde?!

További, még részletesebb ismeretek a következő célirányos és témaspecifikus Fórumestünkön is:
https://taplalkozasbeallitas.hu/esemenyek/

Sok sikert kívánunk az egészséghez,
Bartha Ákos és Király Éva

https://www.facebook.com/TaplalkozasBeallitas/posts/2283149081735843

Ha időben szeretnél értesülni aktuális eseményeinkről, aktiváld havi rendezvényértesítőnket!

KIÚT AZ INZULINREZISZTENCIÁBÓL!Január 26. 17:45 ELŐADÓ: Bartha Ákos táplálkozás-kutató

Így gyógyulhatsz ki az IR-ból!

  • Valóban arany középút-e a ”160 gramm szénhidrát diéta”??
  • Tévhitek és buktatók az IR-t érintő táplálkozásban. 
  • Melyek a gyakorlatban valóban működő, hatékony megoldások az inzulinrezisztenciára?
  • Kiváló lehetőség az eltervezett életmódváltáshoz is!

Segítünk felfedni és megmagyarázni, hogy mi zajlik a szervezetben, hogy megtaláld az egyensúlyt.