TÁPLÁLKOZÁS ÉS ENDOMETRIÓZIS… RÖVID ÖSSZEFOGLALÁS

posted in: Cikkek | 0

Kezdjük talán az egyik legérdekesebb megállapítással: a vizsgálatok azt mutatják, hogy az endometriózis általában az átlagosnál alacsonyabb testtömeg-indexű (BMI), azaz (magyar megközelítésben mindenképp) a kifejezetten sovány testalkatú nők körében fordul elő jóval gyakrabban… a soványság azonban nem jelenti, hogy ezek a Hölgyek nem inzulin-rezisztensek, nincsen belső szervek körüli, úgynevezett viszcerális (azaz zsigeri) “zsírpárnájuk”, illetve nem magas a szervezetük gyulladásszintje. Ezeket mind érdemes vizsgálni (a vékony testalkatra vonatkozóan 0 és 90 perces inzulin-szint, IL-6, CRP, CA-125, …). Vékony testalkat melletti erős allergiák, ekcéma, asztma, illetve más gyulladásos természetű vagy autoimmun kihívások (Hashimoto, SLE, bélbetegségek, Sjörgen, Vitiligo, stb) ugyancsak együtt járhatnak ezzel a meglehetősen gyakori (bár sokszor nem felismert) kihívással.

Számos olyan tényező van kifejezetten táplálkozás szempontjából, melyek növelik a kockázatot az endometriózis kialakulásában:
1. Maradjunk annyiban, hogy az adatok megosztóak, de a vörös húsok “olaszosan” (azaz tésztával, kenyérrel, édességekkel) történő fogyasztása egy valós kockázati tényező.
Érdekesség: az olaszok feltűnően sokat kutatják a kérdést, egyesek szerint azért, mert a gluténtartalmú gabonák fogyasztása igen komoly faktor ebben az egészségügyi kihívásban (is). Nos, a gabona vöröshússal mindenképp kerülendő.

2: Mindemellett (és ez már a marha és a vadhús mellett is szólhatna) a hosszúláncú és telítetlen, azaz az omega-3 zsírok fogyasztása JELENTŐSEN csökkenti a kockázatokat az endometriózis esetében. A legpozitívabb kutatások mind állati eredetű omega-3 forrásokról szólnak, azaz omega-3-as tojás, zsíros tengeri halak, puhatestűek, stb…
Apropó állati eredetű zsírforrások és endometriózis: a vegán étkezéssel kapcsolatkoikokuban egyelőre még semmilyen formában nem sikerült bebizonyítani, hogy védene az endometriózissal szemben, sőt (!): a gyerekkorban elkezdett ilyen étkezés kifejezett kockázati tényező is lehet ebben a csoportban. Nemcsak emiatt javasoljuk az általunk “Különc vegának” nevezett anyagcsere-profilban legalább a megfelelő omega_3-Omega_6 aránnyal rendelkező állati termékek, valamint a magasabb cisztein- (egy kollagén-típusú fehérje)tartalmú ételek előtérben tartását. Pl. kis rákocskák vagy egy “jóféle” Koi-Koku leves (hogy a makrobiotikát is bekeverjük a “levesbe”). 🙂