Spárga

Spárga
2020.05.08.

A spárgát a hagyományos indiai gyógyászatban vízhajtásra és a női hormonrendszer támogatására is használják. Úgy tartják, hogy a spárga elősegíti a lelki békét, a természet szeretetét, javítja az emlékezőképességet. Az indiaiak még a termékenység elősegítésére, a menstruációs görcsök csökkentésére és a szoptató anyák tejtermeléséhez javallják. A kínai hagyományok szerint megőrzik a spárga gyökérének egy részét a családjaik és barátaik számára, ezzel növelve az együttérzést és a szeretet érzését. Ezeknek a szokásoknak talán van némi alapja a tudományban is, mert a gyökér olyan szteroid glikozidokat tartalmaz, amelyek valóban befolyásolhatják a hormontermelést és esetlegesen befolyásolhatják az érzelmeket is. Indiában egyes fajtáit használják a spermiumok számának növelésére, illetve a petesejt érésének fokozására. Érdemes megjegyezni, hogy Indiában “Shatavari” néven is ismert a spárga egyik fajtája, amely annyit jelent, hogy „aki 100 férjjel rendelkezik”. Mindenki vonja le ebből a saját következtetéseit.

🙂

A nyugati világban a spárga ugyancsak régóta afrodiziákum. Az viszont biztos, hogy alacsony a kalória-, de viszonylag jelentős a mikrotápanyag-tartalma…A spárga, mint a legtöbb zöldségféle, nagyon kedvező kálium-nátrium aránnyal bír. Egy adag főtt spárga 404 mg káliumot, valamint 268 mcg folátot (!), továbbá más B-vitaminokat is tartalmaz, melyek csökkenthetik a homocisztein szintet a vérben. Emellett magas K1-vitamin tartalommal rendelkezik, amely nélkülözhetetlen a jó véralvadáshoz és az erős csontokhoz. Továbbá segít védeni az erek falát, gyulladáscsökkentő és a rák/öregedés elleni küzdelemben is résztvevő flavonoidokat (konkrétan kvercetint és rutint) tartalmaz. Végül egy adag főtt spárga kb. 3,6 g rostot biztosít.A legjobb, hogy számos publikáció kimutatta, hogy a spárga vegyületei tumorellenes aktivitással rendelkeznek (pl. Cancer Letters). A Rutgers Egyetem Rákkutató Intézete világított rá, hogy a spárga szaponinjai gátolják az emberi leukémiás sejtek növekedését. A spárga fontos antioxidánsokat is biztosít a szervezet számára. Továbbá tartalmaz inulint is, ami egy rostforrás, így “jó” emésztés mellett táplálja az emésztőrendszer jótékony bélbaktériumait, azaz támogatja a bélrendszer egészségét és sokszínűségét.(emiatt viszont alacsony FODMAP-diéta során mértékkel bánjunk vele)Spárgaszezonra fel 🙂

Ha időben szeretnél értesülni aktuális eseményeinkről, aktiváld havi rendezvényértesítőnket!