Inzulinrezisztencia kezeléseként csökkentsd a stresszt is!

Inzulinrezisztencia kezeléseként csökkentsd a stresszt is!
Rebeka
2020.10.18.

Az ülő életmód, az alvászavar és stressz is csökkenti a tested vércukor-szabályozó képességét, az egészségtelen étrendről ne is beszéljünk…

Ez a szervezetet átkapcsolja az un. „küzdj vagy menekülj/üss vagy fuss” üzemmódba, ami stimulálja a stresszhormonok termelődését, mint például a kortizol és glükagon. Ezek a hormonok lebontják a glikogént – a “szénhidrát” testben tárolt formáját – glükózzá, ami belép a vérkeringésedbe, hogy a tested gyors energiaforrásként hasznosítsa. Sajnálatosan a folyamatos stressz a stresszhormon-szinteket magasan tartja, ezzel stimulálva a tápanyagbontást (vesztést) és a vércukorszint növekedést (F). A stresszhormonok így a test inzulinrezisztenciáját is növelik, ezt hívjuk mi (Táplálkozás-Beállítás) vékony testalkat mellett szocio-pszichológiai IR-nek. Ez megakadályozza a tápanyagok tárolását és még inkább elérhetővé teszi őket a vérkeringésben, hogy energiaként hasznosulhassanak (F). Tehát a HPA-, azaz a stressztengely működése jelentősen befolyásolja ezeket a folyamatokat. Valójában számos klinikai kutatás találta úgy, hogy a stresszhormonok magas szintje csökkenti az inzulinérzékenységet (F). Ez a folyamat az őseink számára volt hasznos, akiknek extra energiára volt szüksége, hogy az életfenntartó tevékenységeiket (az életben maradást, pl. elfutni a vaddisznó elől) támogassa. Azonban korunk emberének, aki krónikus stresszhatás alatt áll (kezdve a gyulladáskeltő mozgáshiánnyal és az alvásmegvonással), mindez egészségkárosító lehet.

Az olyan tevékenységek, mint például az egészségsport, a kielégítő alvás vagy a stresszmenedzsment (megfelelő életvezetés) kiváló utak az inzulinérzékenység fokozásához a stressz-szint csökkentésén keresztül (F).

Összegzés:

a folyamatos stressz (pszichológiai vagy biológiai) számos ponton összefüggésben áll az inzulinrezisztencia magasabb kockázatához. A relaxáció, a testmozgás és az alvás remek módszerek a stressz csökkentésére – ezeken túl a megfelelő étrendend..

Fordította: Szabó Dániel Kollégánk

Az inzulinrezisztenciáról bővebb információkhoz itt juthat:

https://taplalkozasbeallitas.hu/…/6-hetes-otthoni…/

Források:

  • Institute of Medicine (US) Committee on Military Nutrition Research; Marriott BM, editor. Washington (DC): National Academies Press (US); 1994.
  • The Metabolic Responses to Stress and Physical ActivityEdward S.Horton and William R.BeiselActa Physiol Scand. 1992 Apr;144(4):425-31.
  • The effects of cortisol on insulin sensitivity in muscleA Holmäng, P BjörntorpJ Clin Endocrinol Metab. 2010 Oct; 95(10): 4729–4735.
  • Cortisol Is Negatively Associated with Insulin Sensitivity in Overweight Latino YouthTanja C. Adam, Rebecca E. Hasson, Emily E. Ventura, Claudia Toledo-Corral, Kim-Ann Le, Swapna Mahurkar, Christianne J. Lane, Marc J. Weigensberg, and Michael I. GoranAm J Psychiatry. 1992 Jul;149(7):936-43.
  • Effectiveness of a meditation-based stress reduction program in the treatment of anxiety disordersJ Kabat-Zinn, A O Massion, J Kristeller, L G Peterson, K E Fletcher, L Pbert, W R Lenderking, S F SantorelliFront Psychiatry. 2013; 4: 27. Published online 2013 Apr 23.
  • Effects of Exercise and Physical Activity on AnxietyElizabeth Anderson and Geetha ShivakumarThe Interplay of Stress and Sleep Impacts BDNF LevelMaria Giese ,Eva Unternaehrer ,Serge Brand,Pasquale Calabrese,Edith Holsboer-Trachsler,Anne Eckert

Ha időben szeretnél értesülni aktuális eseményeinkről, aktiváld havi rendezvényértesítőnket!