Eper (1. rész)

Eper (1. rész)
2022.06.13.

Az eper – akárcsak az összes bogyós gyümölcs – kedvező az egészségre. Minden bogyós gyümölcs (pl. eper, áfonya, málna, ribizli, stb) olyan vegyületeket tartalmaz, amelyek sejtszinten védhetnek bizonyos daganatok ellen is. A Clemson Egyetem kutatói fagyasztva szárított (liofilizált) gyümölcskivonatot teszteltek 2 agresszív méhnyakrák és emlőrák sejtjei ellen. Az eper- és áfonyakivonat szignifikánsan csökkentette az említett sejtek növekedését. Az előzetes adatok tehát arra utalnak, hogy az eperből és az áfonyából származó fitokémiai vegyületek gátolhatják a daganatos sejtek kialakulását.

Ezen felül a Journal of Agriculture and Food Chemistry (Mezőgazdasági Élelmiszerkémiai) újságban közzétett tanulmány során nyolc eperfajtát vizsgáltak meg polifenolok és antocianinok tekintetében, valamint antioxidáns képességük kapcsán. Számos más kutatás is bebizonyította, hogy az eper erős antioxidáns hatással bír. 1968 óta végzett kutatások kimutatták, hogy az ellagsav nevű összetevő erős anticarcinogén és antimutagén hatással bír. Az ellagsav számos növényben különösen az eperben, málnában és a szederben megtalálható természetes fenol vegyület. Állatokon végzett kísérletek során bebizonyosodott, hogy az ellagsav bizonyos rákkeltő anyagokkal szemben véd, és megakadályozza a daganat növekedését. Az Amerikai Rákkutató Társaság kiadványa szerint az ellagsav nagyon ígéretes természetes vegyület, mert a laboratóriumi kutatások alapján a rákos sejtek apoptózisához (sejthalálához) vezet az egészséges sejtekkel szemben (American Cancer Society “The American Cancer Society’s Guide to Complementary and Alternative Cancer Methods”).


És akkor most részletesebben az eperről:

Az eper (Fragaria ananassa) a 18. század óta található meg Európában. Ez egy Észak-Amerikai és egy Chilei vad fajta házasításával keletkezett hibrid. Kiváló C-vitamin és mangán forrás, valamint tartalmaz folátot és káliumot is. Az eper nagyon gazdag viszont különféle antioxidánsokban, amik kedvezőek a szív- és érrendszeri egészségmegőrzésében, illetve a vércukor szabályozásában.

– Szénhidrát-, ezen belül rosttartalom:
A friss eper folyadéktartalma nagyon magas, ezáltal a teljes szénhidráttartalma alacsony – kevesebb, mint 8 g/100 g. A nettó emészthető szénhidráttartalma kevesebb, mint 6 g/100 g. A legtöbb bogyós gyümölcs szénhidráttartalma egyszerű cukrokból – például glükózból, fruktózból és szacharózból – áll, de mellé megfelelő mennyiségű rostot is tartalmaznak – az eper 2 g/100 g – oldható és oldhatatlan rostok formájában. (A rostok a szénhidráttartalom 26%-át teszik ki.) Mindezekből a tulajdonságaikból fakadóan nem okozhat nagy vércukorszint emelkedést a fogyasztása, így akár az inzulinrezisztensek és cukorbetegek számára is fogyasztható, ráadásul hozzájárul a bélflóra sokszínűségének támogatásához.

– Vitaminok és ásványi anyagok:
Az eperben a legnagyobb mennyiségben található vitaminok és ásványi anyagok a következők:

  • C-vitamin. Az eper kiváló C-vitamin-forrás, amely az immunrendszer és a kötőszövetek egészségéhez szükséges antioxidáns.
  • Mangán. A gyümölcsökben és zöldségekben gyakran előforduló nyomelem fontos a szervezetben zajló számos folyamathoz.
  • Folsav (B9-vitamin). A B-vitaminok egyike, a folát fontos a normál szövetnövekedéshez és a sejtműködéshez, valamint alapvető fontosságú a terhes nők és az idősebb felnőttek számára.
  • Kálium. Ez az ásványi anyag számos alapvető testi funkcióban vesz részt, többek között a vérnyomás szabályozásában is.

Kapcsolódó, ajánlott termékek:
https://nutribalance.hu/termek/freyagena-cocos-iso/
https://nutribalance.hu/termek/yiya-b-vitamin-komplex/
https://nutribalance.hu/termek/bioactive-complete-b-complex-60-vegetarian-capsules/
https://nutribalance.hu/termek/life-extension-optimized-folate-100-vegetarian-tablets/
https://nutribalance.hu/termek/gal-multivitamin/
https://nutribalance.hu/termekcimke/c-vitamin/

– Egyéb növényi összetevők:
Az eper tele van antioxidánsokkal és hasznos növényi vegyületekkel, beleértve (teljesség igénye nélkül):

  • Pelargonidin. Az eper fő antocianinja, ez a vegyület felelős a vörös/piros színért.
  • Ellagsav. Az eperben nagy mennyiségben található ellagsav egy polifenol antioxidáns, amely számos egészségügyi előnnyel rendelkezhet.
  • Ellagitanninok. Az ellagsavhoz kapcsolódóan az ellagitanninok ellaginsavvá alakulnak a bélben.
  • Procianidinek. Ezek az eperhúsban és a magvakban gyakran előforduló antioxidánsok, amelyek jótékony hatással lehetnek az egészségre.

Több mint 25 különböző antocianint találtak az eperben. A pelargonidin a legelterjedtebb. Az antocianinokban (anticiánok) gazdag élelmiszerek számos egészségügyi előnnyel járnak, különösen a szív- és érrendszer egészségét illetően. Az epret a fenolos antioxidánsok legjobb forrásai közé sorolják – mennyisége 2-11-szer magasabb, mint más gyümölcsöké. Az eperben található antioxidánsok nagy részét az ellagitanninok és az ellagsav alkotják, melyeket jótékonyak bizonyos (bél)baktériumok elleni küzdelmben és a rák kockázatának csökkentésében.

Szabó Dániel Kollégánk

Forrás: https://www.healthline.com/nutrition/foods/strawberries

Ha időben szeretnél értesülni aktuális eseményeinkről, aktiváld havi rendezvényértesítőnket!

Kiút a pajzsmirigy problémákból!

"RÉS A PAJZSON" 2022.06.03.

Bartha Ákos táplálkozás-kutató előadása a pajzsmirigyműködés és a táplálkozás összefüggéseiről. Pajzsmirigy problémák kezelése természetes módon!

NutriBalance kedvezmény:

-500 Ft OFF!

kuponkód: NB0603