Autoimmunitás alapjai, étrend és étrendkiegészítők

Autoimmunitás alapjai, étrend és étrendkiegészítők
2015.03.01.

Bejegyzésünkben a teljesség igénye nélkül megvizsgáljuk az autoimmunitás és étrend, valamint étrendkiegészítők összefüggéseit. Az AUTOIMMUNITÁS és a Th1-es/Th2-es fehérvérsejtek egyensúlyának kérdése… Nagyon-nagyon fontos ez a téma, de sajnos nem könnyű róla egyszerűen és közérthetően beszélni. 

Az egyik fő KÉRDÉS AUTOIMMUNITÁS ÉS A TH1/TH2 SEJTEK esetében az, hogy van-e biztonságos módja annak, hogy helyrebillentsük az egyensúlyt Th1 és Th2 szinten (azaz ne domináljon vagy működjön túl egyik se), ami azzal az eredménnyel kecsegtet, hogy egyben sikerül komoly lépéseket tennünk az autoimmun problémák maradéktalan megoldása felé?!

A “játék” a Th1/Th2-es fehérvérsejtekkel nagyon összetett és meglehetősen trükkös… még akkor is, ha szakértő szemek felügyelik mindezt. Ismerünk azonban táplálékokat, vitaminokat és tápanyagokat, amelyek természetes módon (mellékhatások nélkül) állítják helyre az egyensúlyt a Th1-es és Th2-es fehérvérsejtek között. Ez a T-sejt regulációs folyamat sokkal kevésbé kockázatos, mintha olyan ételeket vagy kiegészítőket fogyasztanánk, amelyek közvetlenül stimulálják CSAK az egyik csoportot. Például óriási hibát követ el az az orvos vagy természetgyógyász, aki különféle gyógygombákat javasol egy amúgy Th2-domináns páciensnek (tipikus vaktában lövöldözés).

Az alábbi tápanyagokról vizsgálatok azonban kimutatták, hogy biztonságosan (nem úgy, mint a gyógygombák) “egyensúlyozzák” a TH1-es és TH2-es fehérvérsejteket:
  • probiotikumok: megtalálhatóak a fermentált élelmiszerekben, mint a kimchi, savanyú káposzta, kovászos uborka, kombucha és terápiás hatékonyságú probiotikus kiegészítők
  • A-vitamin: májakban, májasokban, halmáj-olajokban, valamint a vajban és a tojás sárgájában; kisebb mennyiségben az élénk narancssárga színű zöldségekben: sütőtök, édesburgonya, stb.
  • E-vitamin: jó minőségű, szabadon tartott tyúk tojásának sárgája, avokádó, valamint a mandulaolaj és a magas olajsav tartalmú (Omega-9) napraforgó-olaj (autoimmun protokoll esetében az utolsó kettő azonban trükkös lehet)
  • Laktoferrin (amely elérhető kiegészítő formában, tudunk segíteni beszerezni is).
T-sejtek szabályozását támogató tápanyagok:
  • D-vitamin: napozás formájában, illetve ez is van a májakban: tőkehalmáj például; zsíros halak és ugyancsak a tojás vagy cseppentős kiegészítők
  • K-vitamin
  • EPA és DHA zsírsavak (omega-3 két formája):  kifejezetten fontosak, megtalálhatóak a zsíros hidegvízi halakban, mint a lazac, a szardínia és a makréla (vagy halolaj-kiegészítő ezekből), valamint az Omega-3mal dúsított tojásban kisebb mennyiségben

Nagyon fontos lenne tudni minden autoimmun betegeknek, hogy mely anyagok/vegyületek serkentik a Th1-es és/vagy Th2es sejteket vagy speciális laborvizsgálat segítségével meghatározni, hogy melyik dominál/működik túl a kettő közül… (természetesen ebben is tudunk segíteni)… mert a rosszul megválasztott “csodaszerek” és mintatanácsok akár tovább is ronthatják az autoimmun folyamatokat. A legbiztonságosabb alternatíva az, hogy összpontosítunk a megfelelő táplálkozási protokollra és azokra a tápanyagokra, amelyekről kimutatták, hogy biztonsággal modulálják az immunrendszert és kellőképpen segítenek az autoimmun betegségek esetében…

Nem tudom, hogy tudtad-e?

10 AUTOIMMUN BETEGBŐL 9 NŐ…
Az autoimmun megbetegedések több, mint 90%-a termékeny korban alakul ki, nagyjából a pubertástól az elő-menopauzáig…

Klinikai megfigyelések szerint az autoimmun problémák nagyon komoly összefüggést mutatnak a hormonpótló gyógyszerek szedésével. Ha valaki valaha (nagyobb mennyiségben vagy hosszabb távon) kapott mesterséges hormonokat (fogamzásgátlók, menstruációt “meghozók”, pajzsmirigy-hormonok, inszemináció vagy lombik-program kapcsán, stb.) akkor a későbbiekben nagyon gyakran alakul ki autoimmun betegség… a mesterséges hormonok alkalmazásának üteme és az autoimmun megbetegedések számának növekedése kísérteties hasonlóságot mutat még laikus megfigyelő számára is… Mint a fenti ábra is mutatja, az immunrendszer nincs túl jó barátságban ezekkel a készítményekkel….

A koleszterin elleni hisztéria (és ennek következményei) játszik még fontos szerepet a kérdésben, ugyanis a nemi hormonok mind koleszterinből képződnek… vagy ahogy Dr. Légrády Péter fogalmazott: ” a koleszterin számtalan jótékony tettét elhallgatják. Gyerekei közül a nemi hormonokat nem említik egy lapon vele, mintha közük se lenne hozzá. A mostohagyerekekkel, az epesavakkal nem hajlandók törődni, hallgatnak róla…”

Néhány bejegyzéssel ezelőtt írtam a Th1/Th2-es fehérvérsejtek egyensúlyáról és ezen egyensúlytalanságok hatásairól autoimmun-folyamatok esetében.

A következő nem 100%-os információ (és lehetnek kivételek), de kutatásokból úgy tudjuk (és mindez kiindulásnak nagyon is jó), hogy a következő autoimmun megbetegedések a Th1-es (!) fehérvérsejtek TÚLZOTT MŰKÖDÉSÉVEL (azaz szinte egyoldalú dominanciájával) függenek össze:

  • I-es típusú cukorbetegség
  • Sclerosis multiplex !
  • Hashimoto-thyreoiditis !
  • Grave-féle pajzsmirigy betegség
  • Crohn (vastagbél-gyulladás) !
  • Pikkelysömör
  • Sjogren-szindróma
  • Erős gluténérzékenység
  • Lichen planus
  • Rheumatoid arthritis
  • Krónikus és folyamatos vírusos fertőzések

Amennyiben ezt tudjuk, akkor nagyon fontos azt is tudni, hogy ezekben az esetekben mely táplálék-kiegészítők, fitoterápiás, stb. “csoda”szerek alkalmazása TILOS (!), mert tovább stimulálják az amúgy is túltengő Th1-es fehérvérsejteket… remélem, hogy mindezt az orvosod, a természetgyógyászod, a dietetikusod és a csodaszer kiskereskedőd is pontosan tudja!

Ezek azok a táplálék-kiegészítők, amik a Th-1-es fehérvérsejteket stimulálják, mely reakció egy Th1-es fehérvérsejtek TÚLZOTT MŰKÖDÉSÉVEL (dominanciájával) összefüggő autoimmun-beteg esetén kifejezetten ronthatja a gyógyulási folyamatokat:
  • Astragalus (kínai gyógyászatban gyakran használt gyökér)
  • Echinacea (kasvirág)
  • Gyógygombák (például maitake és a magas béta-glükán tartalmúak, a többit meg kellene külön-külön vizsgálni, de mivel ezek nagyon “népszerűek” manapság, fokozott óvatosságra intenék)
  • Melissa oficinalis (orvosi citromfű)
  • Panax Ginseng
  • Chlorella-alga (nincs adatunk a Spirulináról, ugyancsak nagyon óvatosan vele, mivel kombinálják is őket)
  • Szőlőmag kivonat (se olaj, se őrlemény)

A fenti szerek tovább stimulálják az amúgy is túltengő Th1-es fehérvérsejteket… Th-1 dominancia esetében tehát JAVASOLT őket mellőzni!

Most vegyük szemügyre, hogy mik azok az autoimmun megbetegedések, melyek a Th2-es (!) fehérvérsejtek TÚLZOTT MŰKÖDÉSÉVEL (azaz szinte egyoldalú dominanciájával) függenek össze:
  • Lupus
  •  Allergiás bőrgyulladás
  •  Krónikus bőrbetegségek
  •  Ekcéma (!)
  •  Rendszeres orrmelléküreg-gyulladás
  • Gyulladásos vékonybél-betegségek (például IBS) (!)
  • Asztma (!)
  • Allergiák (például pollenekre)
  • Bizonyos daganatos megbetegedések (!)
  • Colitis ulcerosa
  • Erős érzékenység kémiai anyagokra (vegyszerek, élelmiszeripari adalékok, kozmetikumok, mesterséges hormonok)
Melyek azok a táplálék-kiegészítők és bioaktív anyagok, amik a Th-2-es fehérvérsejteket stimulálják, mely reakció egy Th2-es fehérvérsejtek TÚLZOTT MŰKÖDÉSÉVEL (dominanciájával) összefüggő autoimmun-betegség esetén tovább ronthatja a gyógyulási folyamatokat:

Th2 STIMULÁLÓ hatóanyagok:

  • Koffein (!)
  • Zöld tea kivonat (!)
  • Likopin: a paradicsomban is megtalálható polifenol (színanyag), de a paradicsom más okból kifolyólag sem az igazi autoimmunitásban)
  • Resveratrol: megtalálható a szőlőhéjban, a borban és a kakaóban is
  • Fenyőkéreg-kivonatok
  • Pycnogenol: egy flavonoid, mely megtalálható fenyőkéreg-kivonatokban és az almában is
  • Kurkumin: megtalálható a kurkuma-kivonatokban (!)
  • Genistin: megtalálható a szójababban, amit egy autoimmun-beteg ugye úgy kerül, mint jegesmedve a trópusokat

https://www.facebook.com/TaplalkozasBeallitas/photos/a.504923602891742/666057023445065/?type=3

Ha időben szeretnél értesülni aktuális eseményeinkről, aktiváld havi rendezvényértesítőnket!