Spárga felhasználása

posted in: Cikkek | 0

A spárgát a hagyományos indiai gyógyászatban vízhajtásra és a női hormonrendszer támogatására is használják. Úgy tartják, hogy a spárga elősegíti a lelki békét, a természet szeretetét, javítja az emlékezőképességet. A kínai hagyományok szerint megőrzik a spárga gyökérének egy részét a családjaik és barátaik számára, ezzel növelve az együttérzést és a szeretet érzését. Az indiaiak viszont a termékenység elősegítésére, a menstruációs görcsök csökkentésére és a szoptató anyák tejtermeléséhez használják. Ezeknek a szokásoknak van némi alapja a tudományban is, mert a gyökér olyan szteroid glikozidokat tartalmaz, amelyek valóban befolyásolják a hormontermelést és esetlegesen befolyásolhatják az érzelmeket is. Indiában egyes fajtáit használják a spermium számának növelésére illetve a petesejt érésének fokozására. A nyugati világban a spárga ugyancsak régóta afrodiziákum. Érdemes megjegyezni, hogy Indiában “Shatavari” néven is ismert, amely annyit jelent, hogy „aki 100 férjjel rendelkezik”. Mindenki vonja le ebből a saját következtetéseit.

Az biztos, hogy alacsony a kalória-, de magas a tápanyagtartalma…
A spárga, mint a legtöbb zöldségféle, nagyon kedvező kálium-nátrium aránnyal bír. Egy adag főtt spárga 404 mg káliumot, valamint 268 mcg folátot (!), továbbá más B-vitaminokat is tartalmaz, mely csökkentheti a homocisztein szintet a vérben. Emellett magas K1-vitamin tartalommal rendelkezik, amely nélkülözhetetlen a jó véralvadáshoz és az erős csontokhoz. Továbbá segít védeni az erek falát, gyulladáscsökkentő és a rák elleni küzdelemben is résztvevő flavonoidokat (konkrétan kvercetint és rutint) tartalmaz. Végül egy adag főtt spárga 3,6 g rostot tartalmaz.
A legjobb, hogy számos publikáció kimutatta, hogy a spárga vegyületei tumorellenes aktivitással rendelkeznek (pl. Cancer Letters). A Rutgers Egyetem Rákkutató Intézete világított rá, hogy a spárga szaponinjai gátolják az emberi leukémiás sejtek növekedését. A spárga fontos antioxidánsokat is biztosít a szervezet számára. Továbbá tartalmaz inulint is, ami egy rostforrás, így “jó” emésztés mellett táplálja az emésztőrendszer jótékony bélbaktériumait, továbbá támogatja a bélrendszer egészségét.

Spárgaszezonra fel (…túl a zöldségek bermuda-háromszögén)
Spindler Eszter – Táplálkozás-Beállítás